Elbiler er ved at slå bølger i bilindustrien. Det antages, at disse næsten lydløse, forureningsfrie og kraftfulde køretøjer vil blive et modstykke til forbrændingsmotorer. Det er grund nok for os til at se nærmere på teknologien.
Sådan fungerer en elbil
Motoren er drevet af elektricitet. Elektriciteten kommer fra en batteripakke. Batteriet genererer jævnstrøm, men før den kan stilles til rådighed for motoren, skal den omdannes til vekselstrøm.
Til dette formål anvendes en såkaldt inverter. Dette elektriske element styrer også motorens hastighed. Inverteren kan beskrives som elbilens hjerne. Batteripakken består af mange lithium-ion-celler. De enkelte celler er anbragt i parallelle rækker og forbundet for at producere den elektricitet, der er nødvendig for at drive elbilen. Batteripakkerne er placeret i køretøjets gulv. Denne type batteri har en længere levetid og en højere energitæthed, hvilket gør det ideelt som energikilde til et køretøj. En svaghed ved elbiler er overophedning, så batterierne skal beskyttes med et kølemiddel. Elbiler har hverken en manuel gearkasse eller en kobling, men en omformningsgearkasse. Denne gearkasse overfører motorkraften direkte til hjulene. På denne måde omdanner elmotoren elektrisk energi til mekanisk energi, når hjulene drejer rundt, og din bil kører dig fra A til B.
Højspændingsbatteri i elbiler
Energien i en elbil lagres i et højspændingsbatteri. I daglig tale taler vi normalt om et genopladeligt batteri. Højspændingsbatteriet oplades ved ladestationer eller ved bilens egen wallbox. Højspændingsbatteriet er hjertet i elbilen og dermed også den dyreste komponent. Med kraftige lithium-ion-batterier har en elbil overbevisende fordele. Batterierne kan lagre mere elektricitet end andre batterier, oplades hurtigt og har en lang levetid. Omvendt er det sådan, at jo kraftigere batterier, jo dyrere er e-bilen.
Lavspændingsbatteri i elbiler
Det installerede højspændingsbatteri er et ægte kraftværk for motoren; alle de andre komponenter ville ikke kunne klare denne effekt. For at sikre, at vinduesviskere, fartpilot, radio, belysning osv. stadig fungerer, er der også installeret lavspændingsbatterier i alle elbiler. Ligesom højspændingsbatteriet kan et lavspændingsbatteri også genvinde ny energi ved bremsning (rekuperation) og er derfor på ingen måde ringere end effektiviteten. Induktionsmotoren tager sig af dette. Når du accelererer, bruger din bil energi. Men når du bremser, bliver energien i induktionsmotoren omdannet til elektrisk energi, som går tilbage til batteriet, så du kan bruge den igen senere. https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/
Elektrisk motor i elbiler
Alle elbiler har elmotorer, induktionsmotorer.
En elbils kraftværk er en induktionsmotor. Induktionsmotoren består af to hovedkomponenter: statoren og rotoren. Rotoren er simpelthen en samling af ledende stænger, der er kortsluttet. Statoren tilføres en trefaset vekselstrøm udefra, hvilket skaber et roterende magnetfelt. Det roterende magnetfelt inducerer strømme i rotorstængerne, hvilket får rotoren til at rotere og dermed e-bilen til at bevæge sig.
En induktionsmotor fungerer effektivt i alle hastighedsintervaller, og derfor kræver en e-bil ikke en gearkasse med variabel hastighed, som forbrændingsmotorer gør.
Den konstante effekt garanterer køreglæde, fordi din bil straks er i det optimale effektområde ved et tryk på en knap. Da mange af de komponenter, der anvendes i en bil med forbrændingsmotor, kan udelades, er en elbil en ægte letvægtsbil. Dette fører igen til en ydeevne, der ligger over gennemsnittet.